Morotsbiffarna
I samband med nedläggningen av produkten Morotsbiffar i början på 2018, så började Findus personal fundera på att lägga ner recepten med just morotsbiffarna. Dock känns det alltid lite synd att ta bort recept på findus.se, speciellt i fall som detta, där man jobbat upp sig SEO-mässigt och som dessutom varit en framgångsrik del av höstens kampanj Byt ut din bulle.
Efter lite funderande så kom man fram till en plan med att byta ut morotsbiffarna mot falafel och så skriva något om varför det var morotsbiffar på bilden istället för falafel. Vid nästa fototillfälle skulle man ta nya bilder, inte helt optimalt, men bättre än inget, gick tankarna.
Men så kom Zenith Performics med den goda idén att Findus kunde ta fram ett recept på hemmagjorda morotsbiffar istället och i detta även ta med Våra Finaste Ingefära och Persilja!
Sagt och gjort – nytt uppdrag till kocken på Findus som med vändande maill återkom med ett härligt morotsbiffsrecept.
I och med detta behövde Findus inte plocka ner några recept, ingen förlorad SEO och ranking, vi aktiverade istället två kanonprodukter i Våra Finaste-sortimentet. Som ett extra plus i kanten behövde man inte heller lägga pengar på att fotografera nya recept.
Win-win-win – Team Work när det är som bäst!
Byt färg på vardagen - Influencerkampanj med vegetariskt fokus
Målet med kampanjen var att ändra beteendet och få målgruppen 25–35-åringar att köpa och laga mer vegetariskt med hjälp av Findus vegetariska produkter.
Zenith, Findus och United Screens gick samman för denna kampanj. Vi fick några av Sveriges största Youtubers att producera sina egna filmer med Findus vegetariska kampanjbudskap.
Dessa filmer och bilder laddades upp på deras egna kanaler; Youtube, Facebook och Instagram. Det var hela tiden en viktig aspekt att de skulle få producera och visa upp innehållet på sitt vis, då de känner sin målgrupp bäst.
Man skapade även eget material på Facebook och Instagram, samt en kampanjsida på Findus hemsida för att öka räckvidden och få målgruppen att lära sig mer. För att stärka upp och få ut det mesta av webbsökningarna förstärkte man även med SEO och SEM.
Facebook & Instagram
Majoriteten av kampanjerna optimerades mot räckvidd, vilket betyder att Facebook optimerar så att så många unika personer som möjligt får ta del av kampanjen i sitt flöde på Facebook och Instagram.
Majoriteten av visningarna skedde på Facebook, vilket är naturligt då det är där den största räckvidden finns och vi riktade oss mot en bred målgrupp. Det var även på Facebook som inläggen och annonserna fick flest klick.
Influencers
Man valde noga ut influencers för att nå ut brett till målgruppen inom olika subsegment som till exempel veganska matlagning, familj och hållbar livsstil. De Youtubers och bloggare som deltog i kampanjen var:
• Therese Lindgren (Youtube)
• Matgeek (Youtube)
• Familjen Reinhold (Youtube)
• Bingo Rimér (Youtube)
• Elsa Billgren (blogg & Instagram)
• Jävligt Gott (blogg & Instagram)
Man boostade även kampanjen och räckvidden ytterligare genom sjutton inlägg från olika mindre Micro Influencers.
Youtube
Youtube var den prioriterade kanalen för kampanjen, i vilken man såg en leverans långt över förväntan. Innan kampanjstart hade man estimerat ett visningsantal på 360 000 men man slutade på 689 017 levererade visningar vid kampanjens slut!
Online Video
Man skapade non skippable trailers i United Screens premiumnätverk tillsammans med Therese Lindgren och Matgeek. Dessa fick också dem högre visningar än estimerat och dessutom med en hög viewability, 3,1 miljoner impressions och 84 % av mottagare som såg klart hela reklamen.
Resultat
Totalt antal visningar
Instagram Impressions
Ökad köpintention
av målgruppen var positiva till kampanjen