Vi söker en Senior Ad ops manager

Har du ett öga för siffror och sinne för digital marknadsföring?

Då ska du söka tjänsten som Senior Ad ops manager till oss på Zenithmedia. Vi är kommunikationsbyrån med den nya typen av mediekonsulter som är modiga och prestigelösa. Genom insikt och kunskap skapar vi lösningar till våra kunder med optimal mix och effektivitet för att nå bästa ROI.

Som Senior Ad ops manager kommer du vara ansvarig för att ta fram och sätta processerna vid kunders tredjepartsmätning till kampanjer. En viktig del av rollen är att förstå hur ad serving, tracking och sitemätning fungerar samt kunna jobba hands-on och tagga upp enskilda kampanjer. En annan viktig egenskap är att kunna använda data som underlag till löpande optimering och rekommendationer för kunders kampanjer.

Du kommer ingå i ett glatt team som håller högt i tak och med familjär stämning. Vi gillar att utmana och är inte rädda för att testa nya saker men alltid med ödmjukhet och förståelse.

Arbetsuppgifter
  • Ansvarig för att se över nuvarande processer, ta fram och implementera optimerings åtgärder
  • Tagga upp kampanjer för mätning av annonser
  • Ta fram mätpunkter
  • Dra statistik och data till uppföljningar och rapporter
  • Löpandes optimera kampanjer
Vi söker dig som har
  • Ca 3-5 års arbetslivserfarenhet
  • Teknisk förståelse gärna inom webb (html, javascript, css) och IT
  • Hög analytisk förmåga
  • Erfarenhet av Adform, DCM, Flashtalking eller andra tredjepartsmätningsystem
  • Som person är du lösningsorienterad och gillar att ta dig an nya projekt. Du är van vid att jobba i team, ta initiativ och arbeta strukturerat. Genom data och statistik hittar du insikterna och använder det som underlag för nästa projekt. Du har ett öppet sinne och gillar att träffa människor.
Skicka din ansökan till anna.hjalmarsson@zenithmedia.se
Publicerat:

Advertising Expenditure Forecasts September 2016

Zenith förutspår globala reklammarknaden kommer att växa 4,4% 2016 och nå 539 biljoner dollar i slutet av året. Detta är 0,3 % mer än vad förutspåddes i juni.

Läs rapporten i sin helhet här.

rapport
Publicerat:

Give Something Back

För Zenith är det viktigt att ge tillbaka till samhället och hjälpa människor. Vi har valt att stödja UNHCR och hjälpa alla de människor som befinner sig på flykt.

65,3 miljoner på flykt i världen, fler än någonsin tidigare. Mer än någonsin behöver alla som kan hjälpa till bidra för att hjälpa de som behöver hjälp.

  stodforetag_SE_600x500
Publicerat:

Zenith vinner Findus

Livsmedelsföretaget Nomad Foods som har huvudkontor i London, som innefattar Birds Eye, Iglo – och Findus, är ledande inom frysta matvaror på flera marknader i Europa.

logotypeVi är alldeles förtjusta över att ha utsetts av Nomad Foods Europe. Vi är väldigt förväntansfulla över att få jobba med deras ledande europeiska frysta matmärken och hjälpa dem att ta sin kommunikation till nästa nivå, säger Mark Howley, vd för Zenith Storbritannien i en kommentar.

Resumé skrev om vinsten, läs ursprungsartikeln här.
Publicerat:

Zenith vinner JM

Marknadschefen Johan Höök kommenterar byråvalet: – JM har gjort en noggrann genomlysning av byråer. Både JM och Zenith ser väldigt långsiktigt på nya partnerskap och vi ser framemot att få jobba med en byrå som har hög energi och solid digital kunskap.

JM loggaUnder hösten har JM genomfört en mediebyråpitch, där vi på Zenith gick vinnande ur striden, och får ansvaret för alla medier inklusive programmatic, SEM, och SEO. Alexandra Nyholm blir kundansvarig.

– JM:s varumärke är otroligt spännande och vi ser verkligen framemot att starta samarbetet. Självklart är vi otroligt stolta över att JM väljer Zenith, det är verkligen ett kvitto på att vår byrå är på helt rätt spår. Under de senaste åren har vi byggt Zenith till ett nytt spännande erbjudande på marknaden i Sverige och vi är definitivt en av de nya utmanarna bland mediebyråerna, säger Anna Hjalmarsson, vd på Zenith.

Marknadschefen Johan Höök kommenterar byråvalet: – JM har gjort en noggrann genomlysning av byråer. Både JM och Zenith ser väldigt långsiktigt på nya partnerskap och vi ser framemot att få jobba med en byrå som har hög energi och solid digital kunskap.

Resumé skrev om också om vinsten, läs ursprungsartikeln här.
Publicerat:

Adspend forecasts December 2015

År 2018 kommer mobil annonsering  att vara större än desktop  och stå för 50,2% av all annonsering på Internet, enligt ZenithOptimedia nya globala ad spend prognos.

Adspend forecast December 2015
Mobil annonsering kommer att uppgå till US $ 114bn i 2018, upp från US $ 50 miljarder år 2015, och kommer att vara större än alla andra medier utom TV (som totalt US $ 215bn, upp från US $ 206bn 2015).Mobil reklam är ansvarig för nästan all tillväxten i den globala ad spenden. Mobil reklam kommer att växa med i genomsnitt 32% per år mellan 2015 och 2018.

Adspend forecasts December 2015 executive summary - Download PDF

Insamlingen avslutad

Just nu pågår en flyktingkris i Europa. Över 100 000 människor på flykt från krig har kommit till Grekland i dåliga båtar över Medelhavet i år. UNHCR är på plats i Grekland och hjälper regeringen att hantera krisen samt delar ut nödhjälp till människorna som kommer.

Vi stödjer UNHCRZenith stödjer tillsammans med Sveriges Mediebyråer och ett stort antal av deras medlemsbyråer UNHCR:s insamling till flyktingarna från Syrien.

Nu har insamlingen avslutats. Ett stort tack till alla er som varit med och bidragit till UNHCRs arbete, tillsammans har vi samlat in 195 000 sek. Via UNHCR kommer pengarna att gå till nödhjälp för att ge familjer på flykt, tält, filtar, varma kläder, vatten, mat och sjukvård.

Läs mer om insamlingen här.

Välkommen Alexandra

Att vi har lyckats rekrytera Alexandra är något som jag bara kunnat drömma om, vi är otroligt glada och stolta så vi spricker. Vi har ett mycket bra team på plats och Alexandra kommer med sin långa erfarenhet att kunna hjälpa till att växla upp vår tillväxt än mer samt att stödja gruppen med kunskap om försäljning och utveckling av nya produkter – Anna Hjalmarsson

Alexandra blir ny Client Service Director här på Zenithmedia.

Klicka här för att läsa om rekryteringen på Resumé.

Vi säger välkommen till Alexandra!

Vi är glada och stolta över att kunna välkomna @alexandranyholm till Zenithgänget! 😍 #lifeatzenith

Ett filmklipp publicerat av Zenithmedia Sverige (@zenithmediasverige)

Publicerat:

Advertising Expenditure Forecasts September 2015

Nu kan du läsa vår spännande prognos om utvecklingen av den globala mediespenderingen. Vid frågor – kontakta Anna Hjalmarsson.

Adspend forecast September 2015
ZenithOptimedia predicts global ad expenditure will grow 4.0% in 2015, reaching US$554 billion by the end of the year. Our forecast for 2015 is down by 0.2 percentage points from the June edition as marketers have moderated their expectations of global economic growth.

Adspend forecasts September 2015 executive summary - Download PDF
Publicerat:

Alla kan hjälpa!

Just nu pågår en flyktingkris i Europa. Över 100 000 människor på flykt från krig har kommit till Grekland i dåliga båtar över Medelhavet i år. UNHCR är på plats i Grekland och hjälper regeringen att hantera krisen samt delar ut nödhjälp till människorna som kommer.

Zenith stödjer tillsammans med Sveriges Mediebyråer och ett stort antal av deras medlemsbyråer UNHCR:s insamling till flyktingarna från Syrien.

Du kan också hjälpa till! SMS:a HAV100 till 72980 för att ge 100 kronor till UNHCR:s arbete i Grekland.

Zenith stödjer UNHCR och flyktingarna från Syrien
Publicerat:

Glad sommar

Sommaren är äntligen här och vi på Zenithmedia vill passa på att önska alla våra kunder och partners en riktigt skön och varm sommar.

Numera finns vi också på Instagram, hitta oss på @zenithmediasverige.

Glad sommar önskar Zenith #zenithmediase

Ett foto publicerat av Zenithmedia Sverige (@zenithmediasverige)


Publicerat:

Advertising Expenditure Forecasts June 2015

Här kan du läsa mer om det spännande skiftet i de globala medieinvesteringen som drastiskt visar på att vi lever i en ny värld. Många marknader följer nu efter  Sverige som har haft en av de tydligaste svängningarna mot digitala medier.

Adspend forecast June 2015 ZenithOptimedia predicts global ad expenditure will grow 4.2% in 2015, reaching US$531 billion by the end of the year. Our forecast for 2015 is down very slightly from the March edition (by 0.2 percentage points), mainly because Latin America has suffered from low prices for oil and other export commodities, and the weakness of the economy in Brazil.

Adspend forecasts June 2015 executive summary - Download PDF
Publicerat:

Anna Hjalmarsson på plats i Cannes

Läs Resumés intervju med vår VD på plats i Cannes, läs hela artikeln på Resumé

Utdrag från Resumé:

Cannes Lions media-kategori belönar den bästa användningen av olika medieslag. Men för Sveriges del är det ingen mediebyrå som tar hem något pris. Istället är det Prime PR som vinner brons.

Anna Hjalmarsson uttalar sig om  Mediebyråernas bidrag  i Cannes Med andra ord blev det en relativt klen utdelning. Juryledamoten Anna Hjalmarsson som är vd på Zentih ser en möjlig förklaring i bristande inskick.

– I Media skickar många in både högt och lågt. Det har kommit upp bidrag som inte har kunnat redovisa resultaten på ett bra sätt. Fler byråer måste tänka på att göra sina bidrag tillgängliga för juryn. Där sitter personer från alla världsdelar, och det måste vara lika begripligt för alla. Där ser jag tydliga förbättringsmöjligheter. Men jag har bara sett 350 av 3100 bidrag, säger hon.

Läs resten av artikeln här

Publicerat:

Prognos på mediekonsumtion land för land 2015

Den nya teknologin påverkar också mängden media och content som vi konsumerar. I den här rapporten kan du läsa om hur mycket den ökar och hur mycket vår mediekonsumtion är prognostiserad att öka under de kommande åren. För mer information: kontakta anna.hjalmarsson@zenithmedia.se
 
  Se prognosen för varje land i rapporten, ladda ner här: Media Consumption Forecast 2015.pdf (5MB)
  Prognos på mediekonsumtion 2015
Publicerat:

Nominerade till årets kampanj

Zenith är tillsammans med MTG och United Screens nominerade till Stockholm Media Week och Årets Kampanj med det framgångsrika caset för Veet.

”Vi är väldigt stolta över att vi har kommit med på shortlist till SMW och Årets kampanj, det var nästan 40 bidrag inskickade så konkurrensen var stenhård” säger Anna Hjalmarsson, VD Zenith.

Se listan på nominerade kampanjer här: http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3904031.ece
Publicerat:

Owned First

For the past 60 years, marketing wisdom has dictated that paid media – noteably the 30-second TV spot – has had priority over all other aspects of brand building. The limitations of the TV spot have dominated both media plans and the collective marketing mindset. This has led to a state of reductive, or simplified, thinking in marketing, focused on “how can we tell the story quickly” and “how can we reduce brand meaning down to its most singular expression?”

revIn the digital era, people don’t take things on trust. They value real experiences, peer guidance and expert recommendations. In the digital era, the lines between product and service are blurred. Brands that are achieving the strongest bonds with consumers, eg Google and Amazon, have been built without abstract concepts or advertising.

Kontakta anna.hjalmarsson@zenithmedia.se för att läsa rapporten
Publicerat:

Advertising Expenditure Forecasts March 2015

ZenithOptimedia predicts global ad expenditure will grow 4.4% in 2015, reaching US$544 billion by the end of the year.

March Our forecast for 2015 is down (by 0.5 percentage points), mainly because of the severe economic problems in Russia, Ukraine and Belarus, and a slowdown in China, which is now so large that relatively small changes in growth visibly affect the global total.

Adspend forecasts March 2015 executive summary - Download PDF
Publicerat:

Jakten på lycka – vägen till konsumenten

”Varumärken som kan hjälpa millennials att uppnå lycka har bäst chans att säkra långvariga och lönsamma relationer med denna viktiga konsumentgrupp.” – Linda Tan, Strategic Insights Director, Worldwide, ZenithOptimedia.

Att förstå vad lycka är för konsumenterna är helt avgörande för att få dem engagerade i ett varumärke. Målgrupper i åldern 18-34 – millennials – har en helt annan väg till lycka än tidigare generationer. Det kräver förstås en ny syn på marknadsföringen. I ZenithOptimedias globala studie – The Pursuit of Happiness – som omfattar 6 000 millennials i 10 länder, identifierar vi nya vägar, tydliga möjligheter och konkreta råd för varumärken att hjälpa millennials att uppnå lycka. Kontakta anna.hjalmarsson@zenithmedia.se för att läsa hela rapporten
Publicerat:

Advertising Expenditure Forecasts December 2014

ZenithOptimedia predicts global ad expenditure will grow 4.9% in 2015, reaching US$545 billion by the end of the year.

Our forecast for 2015 is down (by 0.4 percentage points) on our last forecast in September, with small downward revisions across many regions of the world. This indicates a minor but widespread decline in advertiser confidence, related to conflict in Ukraine and weak economic growth at the heart of the Eurozone.

Adspend forecasts December 2014 executive summary - Download PDF
Publicerat:

Advertising Expenditure Forecasts September 2014

ZenithOptimedia predicts global ad expenditure will grow 5.3% in 2014, reaching US$523 billion by the end of the year.

Our forecast for 2014 is down fractionally (by 0.1 percentage points) on our last forecast in June, after escalating tension between Russia and the West over the Ukraine crisis disrupted trade and investment. Our 2014 forecast is now 0.2 points down on our April forecast, leaving it back where it was last December.

Adspend forecasts September 2014 executive summary - Download PDF
Publicerat: