Veet Easy Wax

Här hittar du ett exempel på case för vår kund Veet. Det är ett tydligt exempel på hur framtidens kommunikationslösningar mot yngre målgrupper kan se ut. Kampanjen rullade under sommaren 2014 och gjordes tillsammans med bland annat MTG och United Screens.


Innovativ mediestrategi

veet+textVeet är en hårborttagningsprodukt för kvinnor. I Sverige är det vanligaste sättet att ta bort hår att raka av det. Vårt uppdrag är att få kvinnor att vaxa bort håret istället. Att vaxa ger ett mer varaktigt resultat och dessutom avtar hårväxten. Produkten ger också ett lika bra resultat som att gå till en salong och få hjälp med att vaxa bort håret.Eftersom målgruppen i huvudsak är unga kvinnor har utmaningen också inneburit att Veet behöver hitta ett nytt sätt att kommunicera med sin målgrupp, då deras medievanor har förändrats kraftigt de senaste åren. Veet hade svårt att bryta igenom i svenska medier och påverka sin viktigaste målgrupp.I vår analys förstod vi att det behövdes en mer målgruppsanpassad mediemix och ett nytt kreativt grepp för att nå målgruppen på ett effektivt sätt. Det fanns med andra ord ett behov av förändring i samklang med det föränderliga medielandskapet. Vi behövde ett stor lanseringsformat för att få trovärdighet och för att skapa ett engagerande innehåll.

Lösning och innovation

Utan någon budget för produktion presenterade vi en idé om en ny form av sponsring för Top Model. Veet fick huvudrollen i en hel episod och i den sista veckans elimineringstävling fick de fyra återstående tävlande agera i en professionell reklamfilm för Veet.   Vinnaren fick ett kontrakt som Veets kommersiella ansikte. Som uppföljning skapade vi en miniserie för Veet och Top Model tillsammans med Blondinbella, en av Sveriges största vloggare (videobloggare), i hennes YouTube-kanal. I fyra episoder träffade Blondinbella vinnaren av Veet-tävlingen i Top Model, fick en Veet makeover av Top Models stylist, testade produkten och lanserade den mycket populära Veet-tävlingen.

Resultat

Vi fick en fantastisk exponering i ett av de största formaten för målgruppen i både linjär- och play-TV. På köpet fick vi kreativt material som användes för att skapa en röd linje genom resten av kampanjen. Vi nådde inte bara målgruppen på ett effektivt sätt, utan skapade också ett mycket hög engagemang genom att tala till just dem. Med denna nya mediestrategi överträffades förväntningarna med råge. Försäljningen mer än fördubblades jämfört med föregående år, då man endast gick i traditionell linjär TV. Tävlingen med Blondinbella fick också ett fantastiskt resultat med svindlande 760 % fler träffar.
veet_feels_like
Publicerat: